Nowoczesna Stacja Paliw - paliwo z nową energią

 Ten tekst miał być zupełnie o czym innym. Miałem napisać tekst chwalący rozwiązania elektromobilne, że samochody elektryczne to przyszłość, łącznie z tym, że różowe jednorożce biegają po łące i skubią zieloną trawę z waty cukrowej. 

Ale życie pisze najlepsze scenariusze i poprzedni tekst był już tak anachroniczny jak ręczne pompy do paliwa ( ciekawe kto to jeszcze pamięta?). 

Zacznijmy od wydarzenia, które na długo zapisze się nie tylko w mojej pamięci- rozpoczęcie programu Energy Pro czyli projekt prowadzony wspólnie przez Zakład Kogeneracji Energii i Źródeł Odnawialnych PAN (KEZO PAN), PZU LAB oraz Alior Leasing. 

Wykłady były esencjonalne, pełne informacji ważnych dla całokształtu przemian energetycznych. Ale czym one będą dla stacji paliw i gdzie szukać pomocy oraz finansowania? 

Zacznijmy od finansowania- niedawno zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie programu :

"Wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania1 dla transportu ciężkiego

  1. Cel programu

Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T2, centrach logistycznych oraz terminalach intermodalnych, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza.

W ramach programu będą realizowane przedsięwzięcia, mające na celu rozwój gospodarczy kraju w kierunku nowoczesnej, konkurencyjnej oraz przyjaznej środowisku gospodarce.

Wybrane przedsięwzięcia objęte dofinansowaniem będą zgodne z zasadą DNSH (Do No Significant Harm), która odnosi się do 6 celów środowiskowych tj.:

  • łagodzenia zmian klimatu,

  • adaptacji do zmian klimatu,

  • zrównoważonego wykorzystywania i ochrony zasobów wodnych i morskich,

  • gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym zapobieganiu powstawaniu odpadów i recykling,

  • zapobieganiu i kontroli zanieczyszczeń powietrza, wody i ziemi,

  • ochrony i odbudowy bioróżnorodności i ekosystemów.

  1. Wskaźnik osiągnięcia celu

Stopień realizacji celu programu mierzony za pomocą wskaźnika osiągnięcia celu pn.:

Liczba wybudowanych lub rozbudowanych ogólnodostępnych stacji ładowania prądem stałym o mocy nie mniejszej niż 350 kW

Planowane wartości wskaźnika osiągnięcia celu dla bezzwrotnej formy dofinansowania wynosi co najmniej XXX sztuk.

  1. Budżet

Budżet na realizację celu programu, na dofinansowanie w formie bezzwrotnej, wynosi
do 2 000 000 tys. zł, przy czym:

- co najmniej 80% budżetu przeznaczona będzie na wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, zlokalizowanych wzdłuż sieci TEN-T;

- do 20% budżetu przeznaczona będzie na wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, zlokalizowanych na obszarze centrum logistycznego lub terminalu intermodalnego.

1 Przez ogólnodostępną stację ładowania należy rozumieć stację ładowania spełniającą wymogi określone w definicji ogólnodostępnej infrastruktury paliw alternatywnych zgodnie z art. 2 pkt 45) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE

2 Oznacza sieć bazową w rozumieniu art. 38 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013"

Proszę zauważyć, że jest to 2mld złotych i pokrywa 100% kosztów postawienia takich stacji ładowania ! 

A to nie wszystko bo wiemy już o kolejnych dofinansowaniach jakie mają pojawić się w najbliższym czasie. Do tej pory mówiono o łącznej kwocie nawet 8mld złotych. Ale znowu życie napisało inny scenariusz i zostały odblokowane kolejne 600 mld złotych z KPO a przecież przed nami kolejne środki strukturalne oraz programy operacyjne. 

Większość z nich ma iść na nowe technologie ochrony środowiska i dekarbonizacji gospodarki w tym na ładowarki dla stacji paliw. 

Jeżeli myślisz teraz "chcę taką stację" to jest to ten czas. 

Jeżeli nie myślałeś o takiej stacji, to jest to czas byś zaczął myśleć bo czym wcześniej ją założysz tym szybciej ona się zwróci oraz przyzwyczaisz klientów do obecności nowego paliwa na swojej stacji. Stacje paliw są ważnym a nawet bardzo ważnym ogniwem całej dekarbonizacji transportu - stacje paliw są także w małych miejscowościach gdzie będą potrzebne także stacje ładowania pojazdów elektrycznych. 

Powiedzmy sobie wprost- nawet jeśli w 2026 roku dojdzie do zmiany terminu wejścia zakazu produkcji nowych samochodów spalinowych i przesunie się z 2035 na 2040 to nie zmieni to samego trendu. Produkcja wodoru jest dalej nieopłacalna energetycznie a i same samochody jeszcze niedopracowane. Co innego samochody elektryczne, które mają coraz lepsze zasięgi ( niektóre bliskie 1000km na jednym ładowaniu) oraz są nowe technologie akumulatorów, które są już nie palne lub trudno palne. Idziemy może nie na rewolucję ale w ewolucję transportu osobistego i transportu towarów. 

Powstało nowe stwierdzenie "transport ostatniej mili" gdzie samochody ciężarowe elektryczne będą wjeżdżać do miast i dostarczać towary., a transport na dalekie i średnie dystanse będzie odbywać się ciężarówkami w sieci TEN-T. I to jest właśnie wielka okazja dla stacji paliw i ich właścicieli - sieć TEN-T i sieci ładowania które muszą powstać przy nich. 

Więc stacje paliw dalej będą krwioobiegiem transportu, który jest krwioobiegiem gospodarki i jednym z naszych diamentów koronnych. 


Teraz gdzie szukać informacji na temat dotacji- 

1. Strony funduszy unijnych www.funduszeeuropejskiej.gov.pl 

2. Strona Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej www.gov.pl/nfosigw

3. Zapraszam na moje profile www.twitter.com/piotr_czerwonka lub znajdź mnie na linkedin. 

Wybór Naszego działania dziś jest wyborem NAS samych w przyszłości. 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zmiany na rynku energii- czyli jak zmienia się świat.

Ekologia po ludzku- czyli jak nie zabić idei.

Zaczynamy!