Nowoczesna Stacja Paliw marzec 2025
Kontynuacja zmian na rynku elektromobilności i ESG
Zmiany, zmiany więc i duzo zmian na rynku elektromobilności i coraz więcej niewiadomych staje się wiadomymi, i otwiera się wiele szans.
Kiedy pisałem ostatni tekst pisałem o:
"GDDKIA rozpisała właśnie konkurs w formie przetargu na budowę ładowarek dla transportu ciężkiego na 31 miejscach obsługi podróżnych przy głównych drogach w kraju.{...}"
Teraz już wiemy, że zwycięzcą został tym razem Ekoen większość miejsc przypadła dla nich. Co to oznacza dla stacji paliw? Teoretycznie nie wiele - i pewnie z takimi stwierdzeniami się Państwo spotkacie ale to tylko tania dyplomacja. Czym więcej ładowarek po za systemem stacji paliw tym mniej pewna przyszłość takich stacji.
Orlen podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego zapytany przez dziennikarzy jakie mają plany powiedzieli, że chcą postawić kilkanaście hubów ładowania i ładowarkę na każdej stacji to łącznie do 2030 roku może być nawet 10 tysięcy sztuk.
Dlatego jeżeli Drogi Czytelniku myślałeś sobie - w takim razie odłożę zakładanie ładowarki u siebie na stacji- jesteś w błędzie i lepiej szybko się obudź. Ten kto dzisiaj zamontuje ładowarkę ten w przyszłości będzie z tego zbierał frukta. Tak wiem powtarzam to w każdym artykule ale tak to wygląda- klient przyzwyczajony do danego miejsca będzie wracał.
Ale co dalej w świecie elektromobilności?
Do końca czerwca ruszą długo wyczekiwane dopłaty do samochodów ciężarowych. Będzie można uzyskać do 750 tysięcy złotych. Dopłaty są tak dla zakupu w formie bezpośredniej lub w formie leasingu.
Dokładnie wygląda to tak:
• do 60 proc. kosztów kwalifikowanych dla mikro- i małych przedsiębiorstw,
• do 50 proc. dla średnich przedsiębiorstw,
• do 30 proc. dla dużych przedsiębiorstw (po uwzględnieniu kosztu inwestycji referencyjnej).
Wartość maksymalnej dotacji wyniesie:
• do 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2,
• do 750 tys. zł dla pojazdów kategorii N3.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej szacuje, że z programu zostanie dofinansowanych 3800 ciężarówek elektrycznych co byłoby prawdziwą rewolucją w transporcie ciężkim.
Wiemy już też, że zakaz sprzedaży i produkcji samochodów spalinowych 2035 roku został utrzymany i już nic się nie zmieni. Więc wyścig z czasem czas zacząć- nie wierzcie fałszywym prorokom o wodorze, amoniaku, biopaliwach czy gazie. One będą ale będą niszowe. A wodór to pieśń takiej przyszłości, że do końca nie wiadomo kiedy dokładnie będzie można o nim mówić.
Elektromobilność rozrasta się coraz bardziej. Według danych jakie można uzyskać od PIRE lub innych stowarzyszeń - rynek elektromobilności tylko w Polsce urósł o 40% rok do roku. To jest bardzo dużo, a pomyślmy co się stanie kiedy wejdą nowe programy dopłat i zacznie się zbliżać czas przejścia na elektryczne pojazdy - wzrosty będą jeszcze większe.
Pokazany został nowy pakiet o nazwie OMNIBUS który zmienia m.in. dyrektywy o ESG czyli raportowaniu korporacyjnym oddziaływania na środowisko i społeczeństwo i obniżył wymagania. W kosztach to wygląda pięknie bo to będzie o 60% mniej kosztów raportowania niż w poprzednim projekcie.
Jednak jak się okazało jest to jedna wielka pułapka - bo o ile małe i średnie firmy są (na razie) zwolnione z robienia ESG wedle przepisów to będą zmuszone to robić jeśli współpracują z większymi podmiotami - chodzi dokładnie o łańcuch dostaw towarów i usług - przez co cały łańcuch musi być zdekarbonizowany.
Oznacza to też, że zmiany jakie prawdopodobnie zajdą w programie "NaszEauto" mogą przyspieszyć- do programu ma dojść także segment samochodów dostawczych - ale kiedy? Nie wiadomo. Jednak jeśli to będzie w tym roku ilość elektrycznych samochodów dostawczych zacznie się szybko zwiększać. Kurierzy to pierwsza grupa docelowa, ale także dostawy do centrów miast, wszelkiego typu usługi itd.
Jak można to podsumować:
Stacje Paliw mają coraz mniej czasu na to by się dostosować do zmieniającego się rynku. Czym szybciej tym lepiej dla stacji i jej przyszłości. Ciekawe co pokażą Targi Stacji Paliw 2025. W zeszłym roku widać było ofensywę ładowarek i energii odnawialnej. Co będzie teraz? O tym przekonamy się już niedługo.
Piotr Czerwonka
Komisarz Generalny
Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności
Komentarze
Prześlij komentarz